آیین نامه انضباطی دانش آموزان
مصوب 1371,04,25
ماده ۱– هدف
بیان موازین صحیح رفتار وانضباط دانش آموزان وتعیین چگونگی ترغیب وتشویق وتنبیه آنان به منظور رشد استعدادها و بهسازی رفتار و اخلاق وپیشگیری از تخلفات وجبران آنها .
وظایف دانش آموزان :
ماده ۲– هریک از دانش آموزان در دوران تحصیل موظف است موازین اسلامی ومقررات آموزش وپرورش را در اخلاق و رفتار خویش به شرح زیر معمول دارد :
۱– رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر،معاون ،معلمان ،مربیان ودیگر کارکنان واحد آموزشی .
۲– رعایت حسن رفتار و اخلاق وهمکاری با سایر دانش آموزان .
۳– سعی شایسته در یادگیری وتحصیل واطاعت از دستورات آموزشی و تربیتی و شرکت در فعالیت های اجتماعی مدرسه وانجام فرائض دینی .
۴– حضور به موقع در واحد آموزشی وخروج از آن در پایان ساعات مقرر و پرهیز از خروج در ساعات مقرر بدون اطلاع اولیاء خود وموافقت مدیریت مدرسه .
تبصره– حضور در مدرسه در غیر ساعات مقرر (برای استفاده از زمین ورزش ،آزمایشگاه ،کتابخانه ،فعالیت های اجتماعی و…) منوط به کسب اجازه از ولی ،با اطلاع وموافقت مدیر وسرپرستی او یا یکی از معاونان ،معلمان ومربیان است .
۵– حضور مرتب در واحد آموزشی وکلاس درس در تمام ایامی که مدرسه رسماً دایر است و پرهیز از غیبت های غیر ضروری .
تبصره– در صورت غیبت دانش آموز از مدرسه ،لازم است علت آن توسط ولی وی به واحد آموزشی اعلام گردد وهنگام حضور دوباره در مدرسه گواهی مورد تایید ارائه نماید تا در پرونده اش ضبط شود .
۶– رعایت بهداشت ونظافت شخصی و همکاری با دانش آموزان دیگر ومسئولین مربوط در پاکیزه نگه داشتن مدرسه .
۷– استفاده از لباس و کفش وجوراب ساده ومناسب واصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی ،رعایت حجاب و زنگ روپو.ش ومقنعه برای دختران طبق دستورالعمل های وزارت آموزش وپرورش .
۸– خودداری از به کار بردن وسایل تجملی و زینتی وپرهیز از به همراه آوردن اشیاء گرانبها ووسایل غیر مجاز(از قبیل :عکس ،نوارهای صوتی وتصویری وکتاب های نامناسب و…)در واحدآموزشی.
۹– خودداری از خریدو فروش در واحد آموزشی به غیر از موارد مذکور در آیین نامه تعاونی مدرسه .
۱۰– کوشش و توجه در حفظ ومراقیت از وسایل خویش واهتمام در حفظ و نگهداری اموال و تجهیزات وساختمان آموزشی
تبصره– بدیهی است چنانچه دانش آموز خسارتی به وسایل وساختمان واحد آموزشی یا سایر دانش آموزان وارد آورد ،باید خسارت وارده را جبران نماید .
تذکر وتنبیه :
۱۱-تقصیر و سهل انگاری نسبت به انجام وظایف ومندرج در ماده 2 تخلف محسوب می شود .
۱۲– مدیریت،ستاد تربیتی ،معاونان ،معلمان ومربیان موظفند قبل از اعمال هرگونه تنبیه به وضع موقعیت محصل آگاهی یابند ودر جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و حتی المقدور وبا راهنمایی و بر طرف کردن علت از تنبیه و تکرار تخلف پیشگیری نمایند .
۱۳– محصلین متخلفی که سایر راهنمایی ها و چاره جویی ها ی تربیتی ،در آنها مفید وموثر نمی افند ،بارعایت تناسب وترتیب وجهات مندرج در ماده مورد تنبیه قرار می گیرند .
۱۴– تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوص
۱۵- تذکر واخطار شفاهی در حضور چند نفر از محصلینی که شاهد تخلف بوده اند .
۱۶- اخطار کتبی واطلاع به ولی دانش آموز (بدون درج در پرونده او )
۱۷– اخطار کتبی واطلاع به ولی دانش آموز ( با درج در پرونده او )
۱۸- اخطار کتبی وتقلیل نمره انضباط (هر مرتبه حداکثر دو نمره و تا هشت نمره،با درج در پرونده او )
۱۹- اخراج موقت از واحد آموزشی با اطلاع قبلی ولی دانش اموز،حداکثر برای مدت سه روز (در این گونه موارد با گرفتن تعهد از دانش آموز وولی او ،می تواند به مدرسه بازگردد)
۲۰- تغییر کلاس ،در صورت وجود کلاس های مکرر (حتی المقدور بدون اعلام علت تغییر به دیگر دانش آموزان )
۲۱- انتقال به مدرسه دیگر در پایان سال تحصیلی ،برای مدت یک سال یا بیشتر ( در این گونه موارد لازم است وضع تجصیلی وتربیتی واطلاعات ضروری دیگر که برای تربیت واصلاح دانش آموز مفید می باشد ،به اطلاع مدیریت مدرسه جدید برسد .)
۲۲- انتقال به واحد آموزشی دیگر در طول سال تحصیلی (این اقدام منحصراً به هنگام ضرورت وبا صلاحدید موافقت هسته مشاوره منطقه آموزشی خواهد بود .)
۲۳- در صورتی که دانش آموزی به علت ناسازگاری وتخلفات مکرر،سه مرتبه از مدرسه ای به مدرسه دیگر منتقل شود و به وسیله ستاد تربیتی آخرین مدرسه تشخیص داده شود که نظم آموزشی وتربیتی را بر هم می زند و موجب انحراف وگمراهی دانش آموزان می گردد،تا مدتی که شورای بررسی و مشکلات تربیتی اداره کل آموزش وپرورش استان به استناد دلایل ستاد تربیتی مدرسه و هسته مشاوره منطقه آموزشی معین می کند ،از حضور در مدارس محروم می گردد.واز اولیاء او خواسته می شود که تعلیم وتربیت وبهسازی رفتار فرزند خویش را بیرون از واحدهای آموزشی بر عهده گیرند و بهتر مراقبت نمایند.
تبصره در کلیه مواردی که اطلاع ولی دانش آموز از تخلف فرزندش لازم است . باید با صلاحدید مدیر یا ستاد تربیتی مدرسه انجام گیرد ،تا با تدبیر کافی ،حساسیت های ولی بررسی وآنگاه با کرامت وملایمت او را در جریان رفتار فرزندش قرارداد وبا وی مشورت نمود .
اعمال تنبیهات انضباطی مقرر در این آیین نامه باید با رعایت نکات زیر انجام پذیرد.
۲۴- تنبیه انضباطی باید جنبه روشنگرانه وآگاه کننده داشته باشد .
۲۵- ترتیب و تدریج مناسب در اجرای تنبیهات رعایت شود .
۲۶- به شرایط جسمی و روانی ،سنی،خانوادگی ،محیطی ،اجتماعی و اقتصادی دانش آموز توجه شود .
۲۷- نحوه تنبیه با تخلفی که دانش آموز مرتکب شده ،متناسب باشد .
۲۸ – از تعیین تکالیف وتنبیهات شاق و نامربوط ،جداً خودداری شود.
۲۹- صلاح اندیشی وخیرخواهی مدرسه برای دانش آموز وولی او بیان وروشن شود .
۳۰- فاصله زمانی بین وقوع تخلف و اجرای تنبیه ،نزدیک ومنطقی باشد .
۳۱- شیوه جبران تخلف به دانش آموز ارائه گردد و از او خواسته شود که خطا و تخلف خود را جبران کند(مثلاً در مورد ناسازگاری با سایر دانش آموزان نمونه هایی از همکاری وتعاون ،برای او تعیین شود تا انجام دهد و در مقابل انجام هر برنامه به تناسب ،مقداری از نمرات کسر شده از نمره انضباط خود را جبران کند و موجبات محو اخطار درج شده در پرونده خود را فراهم آورد .)
۳۲- در اجرای تنبیهات حیاء دانش آموز حفظ شود و آبروی او محفوظ بماند و به همین جهت از تنبیه در حضور جمع جز در موارد ضروری اجتناب شود .
۳۳ – از اهانت و تنبیه بدنی جداً خودداری شود .
تبصره– مدیریت مدرسه موظف است همکاران آموزشی وتربیتی خویش را نسبت به مواد این ایین نامه در جلسات شورا آگاه کند و مخصوصاً ممنوعیت تنبیه بدنی را مکرراً تذکردهد و در صورت تخلف از این امر ،موضوع وشخص متخلف را به اداره آموزش وپرورش منطقه آموزشی گزارش و معرفی نماید وتا به وسیله مراجع ذیصلاح پیگیری گردد.
۳۴- لازم است تنبیهات وتشویقات اعمال شده ونتیجه آنها در رفتار دانش آموز ،در برگه هایی تحت عنوان«گزارش رفتار» ثبت و در پروند وی درج شود پس از گذشت سه ماه و عدم تکرار تخلف باید امحاء شود تا سابقه نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند.
۳۵- به منظور استفاده از همفکری و همکاری اولیاء دانش آموزان متخلف برای بهسازی رفتار و تربیت فرزندانشان ،لازم است حتی المقدور با رعایت صلاح دانش آموزان ،تخلفات وتنبیهات آنان به اطلاع اولیاء ایشان برسد .
مهم چنانچه دانش آموزی مرتکب جرائم عمومی (جرم ،جنحه وجنایت ) شده باشد ،اقدام ورسیدگی به وضعیت وی با هماهنگی مدیریت مدرسه بر عهده مراجع قانونی ذیصلاح خواهد بود .
تبصره – در صورت بازداشت ،مدت بازداشت دانش آموز به عنوان وقفه تحصیلی محسوب شده وترک تحصیل یا غیبت تلقی نمی گردد و تصمیم گیری در مورد نحوه ادامه تحصیل وی بر عهده ستاد تربیتی مدرسه و هسته مشاوره منطقه مربوط خواهد بود .
بدیهی است سایر مقررات تحصیل در مدارس روزانه (شرایط سنی و…) در مورد وی ملحوظ خواهد شد .
دیدگاهتان را بنویسید